táplálkozás címkéhez tartozó bejegyzések

Mumus az étkezésben

A fehér búzakenyér az egyik legnagyobb mumusnak számít manapság az étkezésben. Sokan mondanak le a fogyasztásáról annak reményében, hogy megszabadulnak a fölösleges kilóktól, és biztosan akadnak olyanok, akiknek ez sikerült is. Mielőtt azonban véglegesen pálcát törnénk az említett kenyér fölött, érdemes egy kicsit utánanézni a történetének, milyen szerepet töltött is be eddig az emberiség életében.

Elég, ha csak a búzára, mint a termékenység, gazdagság szimbólumára gondolunk, máris értjük, hogy itt többről van szó, mint csupán egy élelmiszerről, aminek elhízásunkat tulajdonítjuk. A kenyér már a Bibliában is kulcsfontosságú szerepet töltött be, hiszen Mózest Jetró – későbbi felesége Cippóra apja – hálából kenyérrel kínálta, miután megtudta lányától, hogy megitatta bárányait. Jézus pedig azt mondta tanítványainak, hogy egyenek kenyeret, mert az az ő teste. Számos háború hátterében a búzát termő terület megszerzése állt, mint ahogy a rómaiak esetében is, akik ezért még Egyiptomot is leigázták, hiszen a katonáknak élelemre volt szükségük, méghozzá olyanra, ami erejük teljében és egészségesen tartja őket, tehát kenyérre.

kenyer

A táplálkozás az életünk kulcsa, ha szervezetünknek nem adjuk meg, amire szüksége van, legyengülünk, megbetegszünk. A májunk a gyomorban megbontott táplálékból állítja elő mindazt, amiből a sejtjeink felépülnek, de hogyan is zajlik ez a folyamat?!
Amikor a szánkba kerül, a falat az agyunk elindítja a nyálelválasztást, ami a bevitt ételre specifikusan olyan enzimeket tartalmaz, amelyek megbontják annak szénhidrogén láncát, amennyiben nem történik meg, a gyomrunkban nem következik be tökéletesen a lebontás, ennek pedig a tápanyagok felszívódása látja kárát, mondani sem kell, hogy a történet igazi vesztesei pedig mi magunk leszünk. A nyál a táplálék lenyeléséhez szükséges síkosítást is biztosítja, mennyiségét az agy befolyásolja annak függvényében, hogy az adott étel mennyi nedvességet tartalmaz. A kenyér szerepe pedig az, hogy elvonja, magába szívja ezt a nedvességet, azt az üzenet küldve az agynak, hogy nyálat termeljen.
A kenyér tehát nem véletlenül van jelen az ember életében évezredek óta, ezért érdemes volna a kenyérről való lemondás helyett, egy kis testmozgást választani.

Egészséges táplálkozással gyönyörű hajkorona!

A gyönyörű hajért sok mindent megadnánk, de van, hogy a megoldás sokkal kézenfekvőbb, mint gondolnánk.

haj

Mindannyian dús és fénylő hajkoronára vágyunk, genetikai adottságaink azonban nagyban meghatározzák a lehetőségeinket. Többnyire elmondható, hogy mindenki másmilyen hajtípust szeretne, mint amilyen megadatott. Akiknek egyenes szálú a hajuk, hullámosítani, göndöríteni akarják, akiké pedig göndör, azt szeretnék, ha szép egyenes lenne.
A hajszálak vastagsága már sokkal nagyobb fejtörést okoz, főleg ha vékonyszálú, esetleg fénytelen és még könnyen is töredezik. Rengeteg termékkel találkozhatunk a drogériák polcain, de csak néhány akad, amely valóban beváltja a hozzáfűzött reményeket, ezeknek azonban el is kérik az árát.

Hajunk minősége rengeteg információt hordoz egészségi állapotunkról. Sokan mégsem azért aggódnak, hogy esetleg helytelen a táplálkozásuk. Az aggodalmat sokkal inkább az esetleges előnytelen megjelenés váltja ki. Amint valamilyen probléma jelentkezik a hajkoronák háza táján, legyen az korpásódás vagy hajhullás, hogy csak a leggyakoribbakat említsük, rögtön új sampon, balzsam vagy hajszesz után nézünk. Holott minden bizonnyal nem csak az általunk használt hajápoló termékek, hanem az életmódunk is változtatásra szorul.
De mennyivel egyszerűbb és gyorsabb is az előbbi. Egy új sampon beszerzése igazán nem sok fáradsággal jár. Míg reggel fél órával hamarabb felkelni és bőségesen megreggelizni, időt szánva arra, hogy a falatokat rendesen megrágjuk, az már sokkal időigényesebb, ráadásul nem is elég csak egyszer megcsinálni. Pedig a helyes táplálkozás, valóban az egészség alapja, nem hiába a közmondás, miszerint az vagy, amit eszel, de sokkal helyesebb úgy, hogy az vagy, ahogy eszel.

Érdemes odafigyelni a testünk jelzéseire, megadni neki mindazt, amire szüksége van, meg fogja hálálni. Szentlejünk megfelelő időt és energiát az étkezésre, csupán néhány alapszabályt kell betartanunk, mint hogy együnk fél órával a felkelést követően, az étkezést minden negyedik órában ismételjük meg, továbbá két étkezés között nem telhet el kevesebb, mint 3 óra, és a legfontosabb, merjünk fehér búzakenyeret fogyasztani. Megér egy próbát.

Hidratálás a nyári kánikulában

Szerencsére rengeteg olyan finom és egészséges étel van a Földön, melyeknek segítségével ezen a nyáron is hidratált maradhatsz. A friss gyümölcsök és zöldségek a legüdítőbb nyári ételek közé tartoznak, mivel természetes módon magas a víztartalmuk. A jó hír az, hogy ezekhez a szezonális gyümölcsökhöz könnyedén hozzájuthatsz akár a sarki zöldségesnél, és nem is kell nagyon a zsebed mélyére nyúlni. A most következő finom és egészséges ételekkel rengeteg vizet vihetsz be a szervezetedbe!

Hidratálás

1. Friss gyümölcsös jégkrém
Az otthon készített gyümölcsös jégkrémek a létező legjobb nyári frissítők, melyek segítenek átvészelni a nagy hőséget. Ha boltban vásárolsz jégrémet, bizonyosodj meg róla, hogy egészséges összetevőkből van-e, hozzáadott cukor nélkül. A kókuszvíz vagy friss citromlé friss bogyókkal vagy a kedvenc gyümölcsöddel kombinálva tökéletes vízpótló és üdítő finomság a nyári hónapokban.

2. Görögdinnye
Az egyik legkedveltebb nyári frissítő, tökéletes hidratáló gyümölcs. A görögdinnyének 91%-a víz, ezen kívül nagyszerű antioxidáns forrás. A benne található likopin rákmegelőző hatással bír. Tehetsz kedvenc turmixodba belőle, vagy adhatod salátához, joghurthoz is.

3. Bogyós gyümölcsök
A bogyós gyümölcsök – , mint például az áfonya, a ribizli, a szeder, a málna vagy az eper – rendkívül lédúsak és nagyon finomak. Rengeteg féle ételbe passzolnak, de finom üdítőt is készíthetsz belőlük például vízhez, smoothie-hoz vagy joghurthoz adva. Ezek a gyümölcsök egy csomó nélkülözhetetlem tápanyaghoz juttatják hozzá szervezetedet és természetesen hidratálnak. A bogyós gyümölcsök közül az áfonya és az eper hidratálnak a legjobban, mivel ezek tartalmazzák a legtöbb vizet.

4. Uborka
Az uborka tökéletes nyári nassoláshoz. Ropogós, ízletes, magas a víz- és tápanyagtartalma. Az uborkában több víz van (96,7%), mint a görögdinnyében (91%). A salátán és smoothie-n kívül kipróbálhatod humusszal is.

5. Grapefruit
Ha nem csak hidratált szeretnél maradni, de örülnél, ha lemenne rólad néhány feleseleges kiló is, akkor mindenképpen építsd be az étrendedbe a grapefruitot, mivel magas víztartalmán túl teli van zsírégetést elősegítő összetevőkkel. Ezen kívül segít csökkenteni a koleszterinszintet és stabilizálni a vércukorszintet.

6. Paradicsom
A paradicsom az egyik legjobb összetevő salátákhoz, hamburgerhez és szendvicsekhez. Egy pár szem koktélparadicsom, egy kis mogyoró meg sajt üdítő snack lehet a nap bármelyik szakában. Próbáld meg beépíteni az étrendedbe a paradicsomot, ha pattanásos a bőröd!