étel címkéhez tartozó bejegyzések

Mumus az étkezésben

A fehér búzakenyér az egyik legnagyobb mumusnak számít manapság az étkezésben. Sokan mondanak le a fogyasztásáról annak reményében, hogy megszabadulnak a fölösleges kilóktól, és biztosan akadnak olyanok, akiknek ez sikerült is. Mielőtt azonban véglegesen pálcát törnénk az említett kenyér fölött, érdemes egy kicsit utánanézni a történetének, milyen szerepet töltött is be eddig az emberiség életében.

Elég, ha csak a búzára, mint a termékenység, gazdagság szimbólumára gondolunk, máris értjük, hogy itt többről van szó, mint csupán egy élelmiszerről, aminek elhízásunkat tulajdonítjuk. A kenyér már a Bibliában is kulcsfontosságú szerepet töltött be, hiszen Mózest Jetró – későbbi felesége Cippóra apja – hálából kenyérrel kínálta, miután megtudta lányától, hogy megitatta bárányait. Jézus pedig azt mondta tanítványainak, hogy egyenek kenyeret, mert az az ő teste. Számos háború hátterében a búzát termő terület megszerzése állt, mint ahogy a rómaiak esetében is, akik ezért még Egyiptomot is leigázták, hiszen a katonáknak élelemre volt szükségük, méghozzá olyanra, ami erejük teljében és egészségesen tartja őket, tehát kenyérre.

kenyer

A táplálkozás az életünk kulcsa, ha szervezetünknek nem adjuk meg, amire szüksége van, legyengülünk, megbetegszünk. A májunk a gyomorban megbontott táplálékból állítja elő mindazt, amiből a sejtjeink felépülnek, de hogyan is zajlik ez a folyamat?!
Amikor a szánkba kerül, a falat az agyunk elindítja a nyálelválasztást, ami a bevitt ételre specifikusan olyan enzimeket tartalmaz, amelyek megbontják annak szénhidrogén láncát, amennyiben nem történik meg, a gyomrunkban nem következik be tökéletesen a lebontás, ennek pedig a tápanyagok felszívódása látja kárát, mondani sem kell, hogy a történet igazi vesztesei pedig mi magunk leszünk. A nyál a táplálék lenyeléséhez szükséges síkosítást is biztosítja, mennyiségét az agy befolyásolja annak függvényében, hogy az adott étel mennyi nedvességet tartalmaz. A kenyér szerepe pedig az, hogy elvonja, magába szívja ezt a nedvességet, azt az üzenet küldve az agynak, hogy nyálat termeljen.
A kenyér tehát nem véletlenül van jelen az ember életében évezredek óta, ezért érdemes volna a kenyérről való lemondás helyett, egy kis testmozgást választani.

6 energiadús étel, ami segít leküzdeni a stresszt

Sokat aggodalmaskodik, szorong, stresszel? Vannak, akik ilyen esetben rögtön a hűtőbe nyúlnak valamilyen nassolnivalóért, ezt nevezzük érzelmi evésnek. Általában, ha az ember ehhez a módszerhez folyamodik nem figyeli miből mennyit fogyaszt, így belekerül egy lefelé vezető spirálba, melyből nehéz kijutni. Főleg, hogy ezektől az élelmiszerektől általában csak még lehangoltabbá válik, vagy meghízik..
Ha úgy érzi, hogy Önt is ez a veszély fenyegeti, töltse fel éléskamráját az alábbi 6 étellel, melyeket bátran rágcsálhat stresszes napjain, hogy javítsa hangulatát.

1. Kesudió
A kesudió az olajos magvak közé tartozik és kiemelkedő egészségügyi hatásai vannak. Napi két marék kesudió biztosítja a megfelelő hangulatot, hála a magas magnézium, foszfor, vas, illetve A-, B- és E-vitamin tartalmának. Magas kálcium szintje, pedig hozzájárul a haj, a körmök és a csontok megerősítéséhez.
Kesudió

2. Áfonya
Az áfonya több mint egy finom gyümölcs, emiatt sokan nevezik szuper gyümölcsnek is. Rengeteg vitamint, értékes növényi tápanyagot és antioxidánst tartalmaz, amelyek rendkívül előnyösek a stressz kezelésében.
Áfonya

3. Maca gyökér
A maca gyökér, az inkák ősi szuperétele. Ezt a különleges növényt kevés helyen árulják, viszont por formájában bioboltokban találkozhatunk vele. A maca gyökér két fő tápanyaga a magnézium és a vas, ezen kívül tele van vitaminokkal, ásványokkal, proteinnel, csersavval, alkaloid anyagokkal is. Segítségével kezelhető a szorongás, növelhető az energiaszintünk, és javítható állóképességünk. Nem véletlen, hogy ez az egyik olyan közkedvelt por, amelyet turmixitalokba szoktak keverni, és gyakorlatilag minden testépítő házi raktárában megtalálható.
Maca gyökér

4. Mandula
Ez az alulértékelt étel rengeteg egészséges zsírt, vasat és cinket tartalmaz, mely az egyik legfontosabb a kiegyensúlyozott hangulat eléréséhez. Ha fáradtnak érezzük magunkat, pótolhatjuk vele a hiányzó energiát is.
Mandula

5. Csokoládé
Sokan csupán hangulat javítóként ismerik, mivel endorfint termel a szervezetbe. De a tiszta, hozzáadott cukor és tej nélkül készült csokoládék csökkentik a kortizol szintet, amely a stressz fő kiváltója. Megkönnyíti a szív munkáját, illetve megelőzi az erek szakadását.
Csokoládé

6. Acai bogyók
Az áfonyához hasonlító acai bogyó talán még nem annyira népszerű hazánkban, de sok helyen beszerezhető. A sajtóban főleg fogyókúrás hatása miatt kapták fel, pedig növényi tápanyagokban és antioxidánsokban gazdag tulajdonsága révén a szorongás leküzdésében is fontos szerepet játszik.
Acai bogyók